Allmänna råd

Du kan göra vad Du vill så länge det är smärtfritt. Med smärtfritt menar vi att det är smärtfritt från första till sista sekunden av aktiviteten och de efterföljande 24 timmarna. Det gäller inte bara smärta utan symptom som domningar mm. Kort sagt gör inget som ökar Dina symptom. Bara för att vara helt tydlig, när Du då frågar om det är okej att det “känns” lite, så är svaret fortfarande nej.

Var så aktiv Du kan upp till smärtgränsen men inte mer. När du gör det som provocerar smärta/symptom så är det som att pilla på en sårskorpa innan det läkt färdigt. Såret går upp igen och läkningsprocessen fördröjs.

Rör på dig så mycket som möjligt och gärna få upp pulsen så att man blir svettig minst 30min/dag, dock alltid smärtfritt.

För Dig som har smärtor dygnet runt även i vila så gäller ovanstående med modifieringen att gör inget som förvärrar Dina symptom.

 

Råd i tillägg vid akut ryggskott

Vi betraktar ett akut ryggskott som vilken akut skada som helst där man avlastar de skadade området de första 48 timmarna (“akuta fasen”). För att kunna avlasta ryggen innebär det följaktligen att ligga ner. Sedan börjar man gradvis röra sig med smärtan som guide, det man gör ska inte provocera smärta, vare sig under tiden man gör det eller efter aktiviteten. Du behandlas omedelbart före de 48 timmarnas vila och återigen efter 3 dagar.

Ät lätt, eventuellt flytande, för att undvika förstoppning. Det är inte kul att behöva sitta och ta i på toaletten när man har ryggskott. Dessutom är tarmarna infästa på ryggradens framsida så har man mycket i tarmarna så belastar det ryggen extra.

 

Boka tid nu!

LöparAkuten, Dalagatan 23 (T-bana Odenplan, uppgång Västmannagatan/Karlbergsvägen), 113 24 Stockholm