Hållning – Sträck på dig!

Hållning

Hållningen är mycket viktig för ryggradens funktion, vilken i sin tur är avgörande för nervsystemets hälsa.

En situation som är extra besvärlig att bibehålla god hållning i är stillasittande, vilket tyvärr är en vanlig position för majoriteten av befolkningen dagtid.

Om man sjunker ihop för mycket stelnar man ofta till i övergången mellan bröstkorg och ländrygg vilket gör det svårt att andas med mellangärdet (diafragma).

Ett normalstort huvud på en vuxen individ väger ca 4.5-5kg. Om man sitter med nacken framåtböjd ca 60° vilket är en ”normal position” för de som mobilsurfar på exempelvis tunnelbanan eller bussen så blir belastningen på nacken och övre bröstkorgen upp till 30kg!

• Dålig hållning kan bland annat leda till:
• Ländryggssmärta
• Diskproblem
• Kotglidning
• Facettledsdegeneration
• Spinal stenos

 

När man har en bra hållning så har vi en rak linje genom kroppen, den så kallade 5-punktslinjen:

  • örat
  • axelleden
  • höftleden
  • knäleden
  • strax framför fotknölen

Lika mycket tyngd på hälar eller tår. Du ska kunna vifta på tårna men inte lyfta hela foten.

Lika mycket tyngd på höger och vänster fot.

”Upplåsta” knän.

Bibehålla god hållning i alla positioner.

Sträva efter att uppnå den ovan beskrivna hållningen. Gör det varje gång Du ställer Dig upp.

 

Boka tid nu!

 

LöparAkuten, Dalagatan 23 (T-bana Odenplan, uppgång Västmannagatan/Karlbergsvägen), 113 24 Stockholm