Löpning

Löpning är unikt på många sätt:

  • Skapar naturliga rörelser i nästan alla kroppens leder på en gång.
  • Skapar framför allt en god rörlighet i övergången mellan bröstkorg och ländrygg.
  • Finns lagrat som ett medfött motoriskt program vilket gör att löpning är en naturlig rörelse för kroppen.
  • Vår anatomi pekar på att vi är byggda för löpning.
  • Om löpning inte är möjligt beroende på medicinska skäl (steloperation, höftprotes, etc) så är Crosstrainer ett tänkbart alternativ.
  • Cykling/spinning däremot är mindre lämpligt då det inte skapar någon rörlighet i ryggraden och man sitter i en position som är belastnade för nervsystemet.

 Löpteknik

  • Börja med att kontrollera att du har god hållning.
  • Luta dig sedan framåt tills du börjar falla.
  • Se till att du landar på fotens främre 2/3-delar och att hälen landar sist. Landa inte för långt fram på tårna om du inte är sprinter.
  • Foten skall träffa marken under dig, inte framför dig.
  • Armarna böjda runt 90° i armbågen.
  • Armarna pendlar vid sidorna av kroppen, inte framför kroppen.

För att bibehålla bra rörlighet i ryggen bör Du springa minst 30 minuter 2 gånger per vecka. Tempot är inte viktigt.

 

Här är en stilstudie av Haille Gebrselassies underbara löpteknik.

 

LöparAkuten, Dalagatan 23 (T-bana Odenplan, uppgång Västmannagatan/Karlbergsvägen), 113 24 Stockholm