Rörlighet & nervsystem

God rörlighet är viktigt för vår hälsa. Här är några bra basövningar som du kan använda regelbundet.

 

Rotation ryggrad

Stående med armarna hängande längs sidorna. Vrid huvudet så långt du kan åt ena hållet och låt hela överkroppen fortsätta rotationen. Vrid sedan huvudet så långt du kan åt andra hållet och låt hela överkroppen fortsätta rotationen. Låt armarna avslappnat följa med i rörelserna. Alternera från sida till sida i en minut.

Stående rotation 2          Stående rotation 1

 

Rörlighet axel

Alternativ 1. Stående mot vägg så att baken, bröstryggen och bakhuvudet nuddar väggen. Armarna längs med sidorna med lillfingrarna in mot väggen. Lyft armarna tills handryggarna möts över huvudet (eller så högt du kan) medan du andas ut.

Axel 1a          Axel 1b

Alternativ 2. Stående mot vägg så att baken, bröstryggen och bakhuvudet nuddar väggen. 90° vinkel i axlar och armbågar och handryggarna in mot väggen. Lyft armarna tills tummarna möts över huvudet (eller så högt du kan) medan du andas ut.

Axel 2a          Axel 2b

 

Rörlighet höft

Gör knäböj i slowmotion med god hållning och knä i riktning över “pektån”.

Knäböj

 

LöparAkuten, Dalagatan 23 (T-bana Odenplan, uppgång Västmannagatan/Karlbergsvägen), 113 24 Stockholm